- Detalii
- Scris de: Administrator
- Categorie: pictura
- Accesări: 161
Oszkár Glatz
(Pest, 13 octombrie 1872 - Budapesta, 23 februarie 1958) este un naturalist maghiar în stilul post-impresionist din Nagybánya. Punctele sale forte sunt reprezentarea figurii, mișcarea, pictura în aer liber, reprezentarea unității intime a peisajului și a omului, capturarea costumelor populare.
Carieră
Începutul carierei tale
Născut ca copil al lui Henrik Glatz și Karolina Fuchs (1844–1905). A studiat mai întâi în orașul natal, apoi la Munchen și Paris. Cu mare entuziasm, și-a ajutat stăpânii să organizeze și să înființeze colonia de artiști din Nagybánya. Chiar înainte sau după școală, și-a luat echipamentul de pictură și l-a urmărit până la lăsarea întunericului, desenând din peisaj motivele la alegere. A fost corectată de excelenți maeștri, Hollósy, Thorma, Réti, în această vară au fost și Károly Ferenczy și Béla Iványi-Grünwald.
Glatz a parcurs un drum lung cu peisaje mici, dar a întins și o pânză mai mare, surprinzând un grup de mineri de apă roșie într-o compoziție cu mai multe fațete, o perioadă în care se roagă înainte de a ateriza în hambar în zori. . Zece sau unsprezece siluete stau sau îngenunchează în rugăciune, soarele răsare își aruncă prima rază asupra lor și desenează umbra albastră a copacilor pe peretele alb al casei. Titlul imaginii este: Mineri care se roagă (1896). Glatz este primul rezultat notabil al abilităților sale vii de observație și pictură.
În vârful carierei sale
În vara anului 1897, la Baia Mare, Glatz a descoperit o pădure de vistierie pe versanții abrupți și în pantă ai Rozsályului. Tânărul de 25 de ani a urcat peste 1.000 de metri la începutul lunii mai, când până și zăpada a acoperit vârfurile și nu a coborât acolo timp de cinci luni. A creat într-o singurătate deplină, nu putea întâlni pe nimeni altul decât ciobanii, paznicii și pădurii care locuiau acolo, iar uneori un artist putea să urce la el sau să călărească într-un tur oficial al unui trezorier al pădurii. A pictat o mulțime de tablouri, mai mult de douăzeci, și a pictat Est pe zăpadă pe o pânză mare de 180,5 x 281,5 cm. imaginea unui imens plein airt.
Scena serii pe zăpadă este vârful Rozsály. Linia orizontală a acoperișului se îndoaie abrupt pe o parte, făcând simțită înălțimea și masa muntelui. Figura păstorului Oláh este atrasă la jumătatea aerului în timp ce își păsește oile. Ultimele raze de soare apune pe dealul curții, turma și ciobanul. În spatele, departe, giganții de munte albastru închis, frații Rozariului, se topesc într-o culoare violet închis cu fundul cețos al cerului răsăritean, care deasupra este vopsit violet de Soarele de rămas bun.
În 1897 a avut un succes uriaș la expoziția oamenilor din Nagybánya din Pesta, a fost lăudat de maeștrii mai în vârstă, chiar de critici, a fost răsplătit de public, a primit multe comenzi de portrete. Inițial Est pe zăpadă c. Poza a fost făcută de muzeul din Miskolc, astăzi este păstrată de Galeria Națională Maghiară. În vara anului 1898 a vizitat din nou Baia Mare, dar nu printre munții mari, ci spre Szilágyság, peisajele mai blânde, deluroase, împădurite. Aproape că a mers din sat în sat, nu a stat mult într-un loc, peisajul ăsta nu i-a dat atâta experiență cât a mers izvorul. Randamentul său de imagine a devenit, de asemenea, mai mic, dintre care cel mai notabil este butoaiele din lemn. Lucrare pictata pe panza de 197x144 cm. Mihály Munkácsy îi amintește de subiectul său. la imaginea lui, dar concepția sa pitorească este diferită, peisajul și omul apar într-o unitate armonioasă. Pe un vârf de deal, în fața unui fundal cenușiu de cer înnorat, se află silueta unei țăranci cu un buchet de trandafiri pe spate, un copil în spate, cu o încărcătură asemănătoare, într-o mișcare asemănătoare.
Publicul și-a primit cu multă dragoste pozele la expoziția din 1898 și a avut mare succes și cu portretele sale (Pál Gyulai, Kálmán Mikszáth, Károly Eötvös, Géza Gárdonyi, Zoltán Ambrus etc.). Mormântul lui Oszkár Glatz din Budapesta. Cimitirul Farkasréti: 22-1-59
Decenii de muncitori
După 1898 nu a mers la Baia Mare, a pictat la Buják, județul Nógrád și a devenit un mare pictor în Transdanubia și Lacul Balaton. În 1901, Wrestling Boys. Poza lui a fost făcută la Lacul Balaton. La 23 ianuarie 1901, s-a căsătorit cu Reichenberg, fiica lui Mary Wildner din Wildner, fiica lui Ede Wildner și Mary Löffler. Soția sa a fost, de asemenea, pictoriță calificată, pictând naturi moarte, iar prima expoziție colectivă a cuplului din 1910 a fost expusă la Salonul Național. Între 1912 și 1938 a predat la Colegiul de Arte Plastice, iar vara a pictat multe tablouri cu societatea țărănească maghiară. Semnificative sunt și scrierile sale artistice, a scris multe articole pentru a păstra tradițiile artei populare maghiare. După cel de-al Doilea Război Mondial, a încercat și tendința realismului socialist, iar pictura sa The Distinguished Street Sweeper (1952) a devenit o lucrare iconică a „realismului social”.
Moartea > <b
- Detalii
- Scris de: Administrator
- Categorie: pictura
- Accesări: 1292
András Mikola
( Nagypeleske , 17 martie 1884 - Nagybánya , 4 iulie 1970)
pictor maghiar, un pictor proeminent peisagist și maestru al celei de-a doua generații a coloniei de artiști Baia Mare.
La începutul carierei, a studiat dreptul la Debrețin, dar curând a devenit clar că era „doar” interesat de desen și pictură. A studiat desenul și pictura la colonia de artiști din Baia Mare, apoi la școala privată Ferenc Szablya-Frischauf din Budapesta, iar mai târziu la Colegiul de Arte Frumoase din Budapesta, și a mers la Paris, Academia Julian și Academia Delécluse cu burse. . La începutul anilor 1910, a călătorit și în Italia și Germania cu burse. Maeștrii săi au fost Károly Ferenczy, István Réti și Paul Laurens. În străinătate, pictura lui Paul Cézanne a avut cea mai mare influență asupra lui, dar nici măcar nu a fost factorul determinant în pictura sa, ci tradițiile din Baia Mare, plein air, dragostea pentru natură și pictura peisajului. A fost artist exponent din 1908, prima sa expoziție a avut loc la Budapesta la Salonul Kálmán Könyves, iar apoi în 1910 la Műcsarnok. Viziunea lui proaspătă a apărut curând în ochii experților și a publicului. În stilul său, naturalismul și impresionismul au fost combinate, reflectând atmosfera peisajului deluros și împădurit din Baia Mare și a cerului albastru care îl acoperă cu puncte colorate și pete de lumină. Avea o culoare deosebită delicată și apoi din ce în ce mai intensă. La începutul anilor 1920 a fost ales membru al Societății Pál Szinyei Merse, iar în 1927 a fost ales în unanimitate președinte al Societății Pictorilor din Baia Mare (NFT). Împreună cu János Krizsán, Samu Börtsök și Sándor Ziffer, a corectat lucrările studenților de artă din Baia Mare până în 1944. Au avut câțiva discipoli excelenți, printre care și Lithia Agricola. A II. a trăit în retragere după al Doilea Război Mondial și apoi s-a reangajat în viața artistică în anii 1960. Perioada de glorie a perioadei sale creative a căzut în anii 1910. Picturile sale sunt păstrate în Galeria Națională Maghiară din Budapesta și Muzeul Rippl-Rónai din Kaposvár, precum și în multe colecții publice și private din România.
Din lucrările sale
Primăvara timpurie (ulei pe pânză, 100 x 111 cm; Galeria Națională Maghiară, Budapesta)
Peisaj Baia Mare (ulei pe pânză, 66,5 x 58) , 5 cm; MNG)
Autoportret (1906; ulei pe pânză, 100 x 66 cm; MNG)
Nud așezat (1908)
Studiu (Portret 1910)
Malul Sasarului (ulei pe pânză din anii 1910, 52,5 x 66 cm; MNG)
La Creative Street Customs (MNG)
Peisajul din Baia Mare (ulei pe pânză, 64x49 cm)
Peisajul Baiamarului (ulei pe panza, 66,5x58,5 cm)
Case in Baia Mare (MNG)
Vara in Baia Mare (ulei pe panza, 65 × 95 cm; proprietate privată)
Târg în piața principală
Marginea satului (proprietate privată)
Album cu imagini (1960)
Volumul
András Mikola: Culori și lumini: Amintiri ale unui pictor din Baia Mare. Cu prefața de Zoltán Banner. Cluj-Napoca, 1972.
Asociația
Asociația Pictorilor Baia Mare (NFT)
Societatea Szinyei Merse Pál
Premii, recunoașteri
Artist meritoriu al României (1964)
Ordinul Steaua Republicii Socialiste Române (1966)
- Detalii
- Scris de: Administrator
- Categorie: pictura
- Accesări: 162
Béla Balla
(Până în 1889 Büchler ?) (Arad, 24 august 1882 - Baia Mare , 1965. ) pictor, grafician.
Cariera ta Nu ai fost la școală în mod regulat. După cele patru școli primare, a devenit negustor, apoi tipograf, sticlar, brutar, zidar și în cele din urmă croitor. Cu toate acestea, părăsind toate ocupațiile în curând, și-a dedicat tot timpul autoeducației. A început să picteze la optsprezece ani și câțiva ani mai târziu, cu sprijinul mai multor iubitori de artă din Arad, a plecat la Baia Mare, unde a studiat luni de zile. Apoi a vizitat Munchen și s-a antrenat o perioadă mai lungă și aici. A plecat în călătorii de studii la Florența și Roma. Apoi a lucrat în orașul natal. În 1911 a organizat o expoziție de colecție a lucrărilor sale la Budapesta și Arad. Din 1927 a stat din ce în ce mai mult la Baia Mare, unde a luat parte și la viața coloniei de artiști, unde și-a petrecut ultimii ani ai vieții. A pictat figurat și peisaje în spiritul școlii din Nagybánya.
Lucrările sale sunt păstrate în Galeria Națională Maghiară și în câteva colecții publice din Ungaria și Transilvania.
Surse
László Éber (ed.): Lexiconul artei 1. A-K (Budapest, 1935)
János Szendrei - Gyula Szentiványi: Lexiconul artiștilor maghiari 1. Abádi - Günther (Budapesta, 1915)
Kieselbach
Date în catalogul Muzeului Literar Petőfi
- Detalii
- Scris de: Administrator
- Categorie: pictura
- Accesări: 1196
István Réti,
S-a născut István Viser ( Baia Mare , 16 decembrie 1872 - Budapesta , 17 ianuarie 1945 ). ) Pictor și grafician maghiar, unul dintre membrii fondatori ai coloniei de artă Nagybánya, maestru în desen și pictură, istoric de artă și profesor de istoria artei.
Viața și opera
în Nagybánya, Budapesta (1913-1945)
Cele mai cunoscute picturi ale sale
Ajunul Crăciunului boem în străinătate (1893) ulei pe pânză, 145 x 122 cm (MNG)
Fata din Paris (1893) ) ulei pe pânză (MNG)
Lajos Kossuth la pompei funebre (1894) ulei pe pânză, 54x74 cm (MNG)
Tortura (1894) (în Győr)
Sándor Bródy: Capra de argint. ilustrații ale operei sale (1896)
Desene și picturi care ilustrează poeziile lui József Kiss (1896-97)
Morning Mood (Versiunea II) (1897) ulei pe pânză, 130,3x120,2 cm (MNG)
Autoportret (1898) ulei pe pânză, 76,5 x 52 cm (Galeria de imagini istorice)
Portretul lui Sándor Bródy (1898-99)
Portretul lui Ferenc Herczeg (1898-99) < br /> Portret Mór Jókai (1898-99)
Înmormântarea armatei (1899) ulei pe pânză, 196 x 226 cm (MNG)
Peisaj însorit cu stive (1900) ulei pe pânză, 78,5x68 cm ( privat)
Bătrâne (1900) ulei pe pânză, 79,5x65,3 cm (MNG)
Portretul mamei mele (1900-1902) ulei pe pânză 100x87 cm (MNG)
Agitator ( 1905) ulei pe pânză 66x68 cm (Muzeul Regelui Ștefan, Székesfehérvár)
Breading (1906) ulei pe pânză, 54 x 65 cm (Muzeul Janus Pannonius, Pécs)
Peisaj cu figură (1906) ulei pe pânză , 60 x 75 cm (MNG) Soare de după-amiază (Fără data)
Interiorul camerei (1908) ulei pe pânză 100x80 cm (Deținut de Muzeul Târgu Mureș)
Țiganca (1912) ulei pe pânză , 80,5 x 91 cm (MNG)
Baia Mare (numit și Trench) (1918) ulei pe lemn, 54 x 68 cm (JPM)
Autoportret (1920) ulei pe pânză, 45 x 61 , 5 cm (MNG)
Imagine pe toată lungimea lui Lajos Kossuth (1931) ulei pe pânză, 255 x 163 cm (MNG)
Autoportret (1935) ulei pe pânză, 50,5x40. 5 cm (MNG) (1935)
- Detalii
- Scris de: Administrator
- Categorie: pictura
- Accesări: 1209
János Thorma
(1870, Kiskunhalas - 1937, Baia Mare)
„A locuit în principal la Berlin până în 1918, apoi s-a stabilit la Baia Mare, unde a devenit profesor la școala liberă. János Thorma celebrul pictor și grafician maghiar János Thorma s-a născut la Kiskunhalas la 24 aprilie 1870. Familia lor de origine nobilă – și-au pierdut proprietatea – a trăit un mod decent de viață ca funcționar public 1870, <strong; > Kiskunhalas - 1937, Baia Mare >) Pictor Si-a inceput studiile la Scoala de Design ca elev al lui Bertalan Székely la Simon Hollósy din München si apoi la Academia Julian din Paris. În 1896, a finalizat una dintre cele mai semnificative lucrări ale sale, una dintre cele mai mari picturi istorice maghiare, Mucenicii Aradului. ába. După prezentarea sa într-o expoziție separată, a fost mutat în cele din urmă la Galeria de imagini istorice în 1931, iar apoi la Muzeul Kiskunhalas. În 1899 a vizitat Spania și Țările de Jos. Influența lui Rembrandt se reflectă în Pace cu tine. Chipul lui Hristos. În 1898, Talpra magyar, dedicat operei principale a vieții sale, a fost scris timp de douăzeci de ani. la compoziţia sa (în Muzeul Kiskunhalas). Una dintre cele mai cunoscute lucrări ale picturilor sale ulterioare (Between Wagons, 1901; La sfârșitul lunii septembrie, 1903; The Carditators, 1904; a câștigat o medalie de aur. Stilul artei sale este destul de complex. A început ca adept al naturalismului francez, apoi influențat de realismul romantic al lui Munkácsy, încercând să împace principiile romantismului și naturalismului. El a fost un reprezentant al stilului tipic din Nagybánya încă din anii douăzeci. A fost unul dintre fondatorii coloniei de artiști din Nagybánya (1896), iar din 1902, ca profesor la școala de pictură, a slujit și în domeniul educației artistice. După 1919 a fost conducătorul coloniei, iar munca sa entuziastă a împiedicat prăbușirea completă a coloniei de artiști după război. Muzeul din Kiskunhalas, care poartă numele lui, îi păstrează opera. Galeria Națională Maghiară păstrează câteva dintre lucrările sale (Kártyázók, Vara, 15 martie, Luarea înapoi a lui Budavár) și autoportrete”.
Sursa: www.hung-art.hu